مطالب

حکم تجافی در نماز | حکم نیم خیز نشستن در نماز از نظر مراجع تقلید مختلف

نماز احکامی دارد که در انجام این فریضه دینی به بهترین وجه رعایت می شود. از جمله این احکام، قصاص در نماز است که هر مرجعی در مورد آن نظر متفاوتی دارد. در این مقاله روایات مختلف ستارة حاکم التجافی در نماز را می خوانید.

منظور از خشکی چیست؟

الجفافى در لغت به معنى نگذاردن آن در جاى خود و برداشتن چيزى از جاى خود است و در احكام اسلام به معناى دور كردن بازوها و آرنجها از پهلوها و قرار دادن آنها مانند بالهاى باز، بلند كردن شكم از زمين، بلند كردن است. زانوها را از زمین جدا کرده و به حالت نیمه بالا قرار دهید.

پرهیز در رکوع این است که دست ها را مانند بال های باز باز کند و در سجده شکم را از زمین بلند کند و دست ها را مانند بال های باز بگذارد و در حال شهادت امام زانوها را از زمین بلند کند و روی سینه بنشیند و بگذارد. انگشتان دست به زمین

نمایش می دهدحکم آموزش رقص، حکم خرید و فروش مو و حکم فال در اسلام را در ستار نیز می توانید بخوانید.

حکم قصاص در نماز چیست؟

امام خمینی (ره) در تحریر الوسیله درباره اجتناب از امامت مردم در رکعت دوم می فرمایند: «اگر امام در رکعت دوم امام را بفهمد، باید بر قرائت آن صبر کند. و رکعت دوم را اقتدا کن.» امام قنوت و تشهد را می‌خواند و اگر بخواند باید بعد از ایستادن در رکعت دوم از خواندن آن خودداری کند. خلأهای امام سوم; جز خواندن «الحمد» یا «تسبیح» توسط امام. اگر به رکعت دوم امام برسد، امام در این رکعت قرائت او را بر عهده می گیرد و امام در قنوت و تشهد از امام اقتدا می کند و در رکعت دوم می ایستد حمد یا تسبیحات بر او واجب است. زیرا آن رکعت، رکعت سوم برای امام است.

تشهد در بین نماز

در تشهد نشستن به حالت نیمه دراز کشیده واجب است.

تشهد و صلوات در پایان نماز

ممکن است برای خواندن بقیه نماز بایستد یا نیمه ایستاده بنشیند تا امام سلام کند، سپس بایستد.

در شهادت

اگر پشت سر نمازگزار در رکعت دوم یا آخر نماز به امام جماعتی تقلید کند، در تشهد امام مردمی که پشت سر او نماز می خوانند می پزد. یعنی انگشتان و پاهایش را روی زمین می گذارد و زانوهایش را بالا می آورد. به گفته مراجعی مانند آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله سیستانی، ترک تشهد رکعت دوم، احتیاط واجب است. در رکعت چهارم، نمازگزار می تواند راه برود یا بایستد و بقیه نماز را بخواند. بر اساس نظر فقها، نمازگزار در نماز سکوت و یا تشهد یا ذکر دیگری را می‌گوید.

در زانو زدن و سجده

یعنی باز کردن آرنج و برای مردان مستحب است. این عمل را در زانو زدن «جانیح» می‌گویند، زمانی که فرد در حالت زانو، دست‌ها و آرنج‌های خود را از بدن خارج می‌کند و فقط کف دست‌ها را روی زانو می‌گذارد. در روایات به بلند کردن شکم از روی زمین و قرار دادن دست‌ها مانند بال‌های باز گفته شده است. زانو زدن و سجده بر مرد مستحب است. و البته در قرن سیزدهم میلادی، فقیه شیعه ملا احمد نراقی در کتاب اسناد الشیعه از فاضل نقل کرده است که تجفی به معنای بلند کردن شکم از زمین در هنگام سجده است، زیرا بدون تجافی نمی توان سجده کرد. وفاداری

بهبودی در سجده

مستحب است نمازگزار در حال سجده حفره را بجا آورد. یعنی بالا بردن معده از روی زمین.

وظیفه نمازگزار در نماز چیست؟

دو حالت دارد:

حالت اول

در تشهد اول، اگر امام در تشهد باشد و نمازش رکعت دیرهنگام باشد، رو به روی یکدیگر می نشیند و بین سه عمل مفید است.

  • اول: سکوت
  • دوم: تشهد (این بهترین است)
  • سوم: مرد مطلق

حالت دوم

مقام دوم برای رکعت، چهار نماز است، اگر امام در تشهد و صلوات باشد، نمازگزار پشت سر او ایستاده می نشیند و در تشهد یکی از سه مطلب مذکور را می گوید. سلام که بهتر است برای انجام کاری بین این دو:

  • اول: اسکاتپ
  • دوم: مرد مطلق

نظر مرجع تقلید در پرهیز (نیم نشستن در نماز جماعت)

آیات عزام اراکی، نوری الحمدانی

برای کسی که یک رکعت از امام عقب است، وقتی امام از رکعت آخر شهادت را می‌خواند، جایز است که بایستد و نماز را تمام کند یا انگشتان و سینه‌اش را بر زمین بگذارد و زانوها را بلند کند. و صبر کن تا امام بفرماید. درود بر تو، پس برخیز.

آیت الله مکارم شیرازی

هر کس در رکعت پشت سر امام باشد، اگر امام شهادت دهد، بنابر احتیاط مستحب آن است که زانوها را از زمین بلند کند و انگشتان و سینه خود را بر زمین بگذارد و با او شهادت دهد. . یا ذکر را می گوید و وقتی تشهد تمام شد، بهتر است صبر کنیم تا امام سلام کند و بعد بایستد و آن را کامل کند.

آیت الله خامنه ای

اگر امام امامت تشهد می‌خواند و بعد رکعت می‌خواند، واجب است مراقب باشد که بیدار باشد و بتواند تشهد یا تسبیح را بخواند.

آیات عزام گلپایگانی، صافی گلپایگانی

هر کس در یک رکعت پشت سر امام باشد تا در امان باشد، پس چون امام آخرین رکعت را ببیند، انگشتان و سینه خود را بر زمین بگذارد و زانوهای خود را بلند کند و صبر کند تا امام رکعت را بخواند. رکعت آخر تشهد می خواند و سپس می ایستد و لازم نیست صبر کند تا امام سلام کند.

ایا عظام الخویی، سیستانی، التبریزی

بهتر است کسى که براى یک رکعت پشت سر امام است، اگر امام شاهد تشهد آخرین رکعت است، انگشتان و سینه خود را بر زمین بگذارد و زانوها را بلند کند و صبر کند تا امام بگوید. به نماز سلام کن و بعد برخیز اگر بخواهد جدا شود اشکال ندارد (خویی، تبریزی: ولی اگر از اول قصد جدایی داشته باشد، اشکال ندارد).

آیت الله فاضل لنکرانی

کسى که یک رکعت از امام عقب است، هنگام خواندن تشهد از رکعت آخر، جایز است نیت کند و بایستد و نماز را تمام کند، یا انگشتان و سینه خود را بر زمین بگذارد و بلند کند. زانوهایش را بلند کنید. صبر کنید تا امام سلام کند و سپس برخیزید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا