آموزش آواز سنتی رایگان به زبان ساده
اگر دنبال آموزش آواز سنتی رایگان یا کلاس صداسازی و همینطور شناخت انواع اموزش اواز خوانی ، تحریر و اینکه چگونه اوج بخوانیم، تمرین صدای سر و یا صدای فالستو چیست هستید ،با این آموزش تخصصی ، همراه ما باشید.
اولین موضوع در یادگیری ، این است که به چه کسی گوش می دهیم ، شخصی که میخواهیم از او آموزش ببینیم باید چیزی که می خواهیم را داشته باشد و روزی هم از سطح ما شروع کرده باشد ، یعنی اگر میخواهیم قلهی آواز و خوانندگی را فتح کنیم ، دنبال کسی می رویم که از نقطه و سطحی که ما هستیم شروع کرده باشد و اکنون هم قله آواز و خوانندگی رو فتح کرده باشد.
استاد مهدی هدایی، موسیقی، آموزش آواز و اجراها
وی کارشناس موسیقی از دانشگاه سوره ، خواننده ی سابق ارکستر مجلسی تهران و خواننده اپرای حافظ بوده است و اجرا در ایران و نقاط مختلف دنیا داشته که در ادامه به معرفی خواهیم پرداخت و همچنین در کارنامه خود آثاری برای تیتراژ فیلمها و سریال های مختلف سینما و تلویزیون داشته است ، از ۷ سالگی خواندن را شروع کرد و از محضر اساتید بسیاری در آواز بهره برد.
صداسازی مدرن را سالها پیش شروع کرد و با متدهای مختلف صداسازی روز جهان مانند SOVT و CVT و EStill آشنایی پیدا کرد تا این یادگیری منجر به آشنایی او با شاگرد معلم بزرگ صداسازی جهان گری کتونا شد و پس از گذراندن دوره های مختلف آموزش صداسازی زیر نظر این معلم فوق العاده شروع به آموزش صداسازی مدرن جهان بصورت آنلاین و حضوری کرد.
بخشی از کارنامه هنری ایشان :
اجرا در سراسر دنیا مثل فلورانس و میلان ایتالیا، سالن ده هزار نفری مسکو ، دانشگاه موسیقی مسکو ،ملبورن استرالیا ، آفریقای جنوبی و …
تیتراژ سریال ها و فیلم های تلویزیون :
سریال سی امین روز
جنگ نوروز ۹۰ با رضا رشید پور
سریال زندگی زیباست
فیلم کیلومتر ۱۴
فیلم بی رویا
فیلم کابوس با نقاب رویا
برنامه ی شب از خورشید پر میشه
فیلم تلویزیونی آخرین عاشق
برخی اجرا های با ارکستر بزرگ که از رادیو پخش می شوند :
هموطن
همای رحمت
نگارستان دنیا
تشنگی
او همچنین فضای آموزش و تمرین تعاملی برای آموزش آواز به صورت رایگان ایجاد کرد به نام کافه آواز تا همه افراد بتوانند به راحتی آموزش ببینند ، بخشی از آموزش های او رو با هم مرور می کنیم ، البته برای دسترسی به ویدیو ها و متن کامل حتما به سایت و یوتیوب Cafe avaz مراجعه کنید و همینطور تمرین ها و آموزش ها رو زیر نظر مربیان کافه آواز انجام بدین .
آموزش آواز سنتی رایگان
برای آموزش آواز اول باید بریم تئوری موسیقی یاد بگیریم؟ریتم خوانی یاد بگیریم؟آموزش آواز رو از کجا شروع کنیم؟سلفژ دقیقاً چه کمکی به آموزش آواز می کند؟
اگر من می خواهم تلفیقی و فیوژن کار کنم اول باید برم ردیف سنتی یاد بگیرم؟آموزش آواز رو از کجا شروع کنیم؟
برای پاسخ به این سوالها با یک داستان این موضوع رو می شود بهتر بیان کرد.
من سه تا ماشین دارم که با هر سه میتوانم از نقطه ی آ به نقطه ی ب برسم هر سه ماشینهای عالی هستند.
یکی پورشه یکی مرسدس یکی هیوندای ، ولی وقتی می خواهم شروع به حرکت کنم متوجه می شوم که این ماشینها موتور ندارند. نیرویی برای حرکت ندارند.
موتور و نیروی اصلی حرکت من در مسیر سبکهای مختلف آوازی علم روز صداسازی است . من وقتی صداسازی بلد هستم که بتوانم خوب تنفس را در آواز درک کنم. بتوانم خوب ساپورت داشته باشم. بتوانم صدای میانی و میکس صدای سر و صدای سینه ی پرقدرت و منعطفی داشته باشم.در زبان و فکم اختلال نداشته باشم و رزونانسهای سر و صورت را به خوبی بشناسم.
اینها موتور قدرتمند من برای حرکت در آموزش آواز زیر نظر یک مربی صداسازی متبحر است.
دوستان عزیزم در سلفژ معلم به شما می گوید از نت دو پرش کن به نت سل بالاتر ولی وقتی صدای شما توان برای پرش و حرکت نداشته باشد سلفژ هم نمی تواند کمکی به شما بکند.
کلاس صداسازی رایگان کافه آواز
توان و موتور حرکت و نیروی اصلی در آموزش آواز، صداسازی نوین است.چه شما بخواهید خواننده ی سنتی بشوید چه قاری قرآن چه مداح چه هوی متال.
وقتی موتور خوبی طراحی کرده باشیم می توانیم ازین توان برای چرخش و استفاده در سبکهای مختلف آوازی استفاده کنیم و سبکهای مختلف را امتحان کنیم و پرسشگر باشیم.
در اینترنت مطالب بسیار زیادی وجود دارند که خیلی از آنها بسیار خوب هستند ولی همزمان بسیار مطالب غیر مفید در مورد آموزش آواز وجود دارد پس باید با دقت معلم صداسازی و آواز خوب را پیدا کنیم؟
از کجا بفهمیم یک معلم آموزش آواز خوب است یا نه؟
جواب ساده است معلم صداسازی حتماً باید خودش خواننده ی خوبی باشد یا در حرف زدنش اختلال زیادی نداشته باشد .
“کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی”
اگر کسی نتواند اختلالات صوتی خود را برطرف کند چگونه می تواند به دیگری آموزش بدهد؟
آموزش انواع آواز ایرانی در کافه آواز
آواز سنتی یکی از پر مغز ترین و بهترین موسیقی های جهان است که از نگاه استاد هدایی شاید پیچیده ترین و سخت ترین آواز جهان نیز باشد.
مخرج صوتی آواز سنتی بسیار متنوع است . یکی از محبوب ترین ها مود آوازی کربینگ است و دیگری مود اوردرایو است.
به عنوان مثال وقتی یک بچه نق می زند و ناله می کند و چیزی می خواهد مود صدای کوربینگ دارد و می گوید مامان مامان من پفک میخوام مثلاً.
همین لحن و ناله در آواز سنتی بسیار کاربرد دارد.مود آوازی اور درایو ولی قدرت مند و محکم است و شدت صوتی آن از ۱۰ نمره به صورت پیش فرض بین ۷ تا ۱۰ می باشد یعنی متال بیشتری دارد در حالی که کربینگ شدت صوتی بین ۴ تا ۷ دارد و متال کمتری دارد.
مود اوردرایو را عموماً در آواز همایون شجریان می شنویم که در آن نرم کام تخت است ولی در کربینگ نرم کام گنبدی و لیفت است.
استاد شجریان مود اوردرایو و کوربینگ و اج ترکیبی می خواند.
بر مبنای سبک و لحن آوازی که به عنوان الگو انتخاب می کنند فرم دهان و مود آوازی مربوطه را انتخاب می کنند و با تقلید از آن خواننده ی محبوب آواز خود را به آن نزدیک می کنند.
بصورت عمومی فرم دهان و فرم نرم کام و فرم رزوناتورها بسیار تاثیرگذار است در نوع آوازی که در ابتدا برای آموزش آواز سنتی از مبتدی تا پیشرفته انتخاب می کنیم .
در اکثر سبکهای محبوب آواز سنتی ایران فرم دهان مخروطی است و انگار قاعده ی این مخروط جلوی دهان شماست و مثلثی آن داخل دهان است و نرم کام لیفت و گنبدی است و بجای آآآآ تیز عموما یک ااوووو پشت آواز سنتی قرار دارد.
آموزش آواز دشتی
آواز دشتی شاید یکی از مهمترین نغمه ها در بین دستگاهها و آوازهای مختلف موسیقی ایرانی باشد .
شاید بالای ۹۰ درصد از بهترین و برجسته ترین آهنگهای جاودانه ی موسیقی ایران در دو آواز دشتی و آواز اصفهان ساخته شده اند.
ویژگی بارز دشتی حزن آلود و غم انگیز بودن بسیار آن است . الگو و فرمول شناسایی این آواز را شاید بتوان نغمه ی سوگ بر سر مزار و یا فراق یک عزیز در نظر گرفت . یعنی عموماً غمناک ترین آوازی که بر سر مزار عزیزان می شنویم آواز دشتی و دشتستانی است.
فرم آموزش آواز دشتی
فرم دهان در آواز دشتی عموماً مخروطی است و نرم کام ما لیفت یا بالاست.
باید دقت کنیم که برای شناخت بهتر آواز دشتی لازم است که کلیه ی فواصل و نغمه های گام یا مایه یا تنالیته ی دشتی را هم در پایین و هم در بالای آن به خوبی بلد باشیم.
برای فراگیری بهتر آواز دشتی لازم است بدقت آهنگهای مختلف دشتی را وقتی می شنویم تحلیل کنیم و فواصل قبلی و بعدی گام را پیش بینی کنیم تا این نغمه و آواز بخوبی در روح و جان ما نفوذ کند.
آموزش چه چه زدن
خیلی از معلمهای آواز و صداسازی قدیم می گویند استعداد تحریر آواز سنتی یا چه چه مادرزادی است و بعضی صداها می توانند تحریر آواز سنتی را اجرا کنند و بسیاری دیگر نمی توانند. در حالی که این تفکر اشتباهی است و از نگاه استاد هدایی در کافه آواز همه با استفاده از تمرینهای صداسازی می توانند تحریر آواز سنتی ایرانی را فرا بگیرند.
تحریر آواز سنتی از دو مود آوازی و دو صدای مختلف تشکیل شده است. در تحریر آواز سنتی صدای سینه بلافاصله به سمت صدای فالستو می رود و بر می گردد و این می شود تحریر آواز سنتی ایرانی.
برای تصویر سازی بهتر فرض کنید ما در مسیر حرکت می کنیم و یک کوه نوک تیز سر راهمان قرار می گیرد و آن کوه تحریر آواز سنتی است که با تغییر مود صدای سینه به صدای سر اجرا می شود .
تحریر آواز سنتی برای مبتدیان
برای تحریر آواز سنتی شما باید یاد بگیرید با سه کشش آآآآ یییییییی اووووو تحریر تکی بزنید و اصلاٌ نگران نباشید اگر صدای شما مسخره به نظر بیاید ولی تمرین کنید و آن را پیدا کنید و به مرور زمان این تحریر بسیار عمیق و نوک تیز صیقل خورده و نوک آن تبدیل به تپه می شود و می توانیم آنرا با سرعت و زیبایی دلخواه اجرا کنیم.
پس ابتدای کار عجله نکنید و سعی کنید تحریر آواز سنتی ایرانی را کند و عمیق یاد بگیرید و سپس سرعت را بالا برده و از عمق آن بکاهید.
از بم صدا شروع می کنیم با کشش آآآآآ تحریر تکی نوک تیز می زنیم تا جایی که نفس داریم کشش را ادامه می دهیم و سپس یک نت بالاتر می رویم و همینطور تا صدای میانی و اکتاو چهارم پیانو تا مثلاً فا و سل پیش می رویم و بعد به سراغ کشش یییییی می رویم و تمام این مراحل را در آن نیز اجرا می کنیم یعنی با سرعت از صدای سینه به صدای فالستو می رویم و بر می گردیم.
بعد از یییی به سراغ اوووو می رویم و تکی تحریر را تمرین می کنیم.
بعد از انجام تکی سه کشش، به سراغ تحریر دوتایی می رویم و در حالت دوتایی هم با هر سه کشش تمرین می کنیم.
باید ساپورت و تنفس خوبی برای اجرای این تحریرها داشته باشیم .
انواع تحریر در آواز سنتی
تحریر آواز سنتی تشکیل شده از تغییر سریع رجیستر صدای سینه به صدای فالستو در صدای سر . این حالت و مود آوازی را می بایست در بدنمان کشف کنیم.
شما دو صدا را برای درک بهتر تحریر آواز سنتی تقلید کنید. یکی صدای آژیر آمبولانس و یا صدای آقا قیمت در برنامه دورهمی مهران مدیری
این صداها دقیقاً همان حالت تحریر را دارند و با تقلید آنها می توانیم حالت آن را در بدن بهتر کشف کنیم.
تحریر آواز سنتی برای گرم کردن و یا برای آمادگی قبل اجرا باید با عمق زیاد اجرا شود . یعنی حتماً می بایست با یک کوه نوک تیز در تحریر مواجه باشیم.
باید در نظر داشته باشیم که سالیان زیادی طول می کشد تا تحریر پخته شود و به خوبی اجرا شود ولی جریان خروجی هوا در کنترل تحریر آواز سنتی بسیار تاثیر گذار است.
برای تحریر آواز سنتی با احساس و اثرگذار حتماً با باز بودن پشت گلو و مخروطی بودن دهان و همچنین فرم دهان و نزدیک بودن مصوت ها به اُ دقت می کنیم .
شگرد تحریر یییی در آموزش آواز سنتی چگونه است؟
چرا تحریر یییی انقدر سخت است؟
همیشه در آواز یکی از سخترین کارها اجرای مصوت ییی و یا زدن تحریر ییی هست که برای اجرای آن یک شگرد ساده در این مقاله عنوان می گردد.
بدلیل اینکه در اجرای تحریر ییی تمام تارهای صوتی درگیر می شوند و در اجرای آن فضا برای رزونانس کمتر می شود اجرای آن بسیار سخت است.
برای اجرای آن می بایست که نوک زبان را پشت دندان پایینی قرار دهیم و وسط زبان به وسط دندانهای بالایی برخورد داشته باشد.
در کنار این کار می بایست نرم کام مان را هم لیفت کنیم و پشت حلق مان را باز کنیم.
هر چقدر هنگام دم سقف دهانمان بیشتر خنک شد بدین معنی است که پشت حلق را بیشتر باز کرده ایم.
با انجام همین کار شما راه حل تحریر “یییی” در آموزش آواز سنتی را فرا گرفته اید،برای یادگیری عملی حتما ویدیو های کافه آواز رو تماشا کنید و از مربیان حاضر در گروه تلگرامی استفاده کنید.
چگونه اوج بخوانیم
آسانترین روش پیدا کردن صدای اوج یا صدای میانی در آموزش خوانندگی این است که ابتدا جایگاه صدای سر را به خوبی پیدا کنیم و بشناسیم.
بزرگترین اشتباهی که هنرجویان عزیز می کنند این است که تصور می کنند باید صدای سینه را بالا بکشند و صدای اوج یا صدای میانی را اجرا کنند ، در حالی که این کاملاً اشتباه است.
اگر ما جایگاه صدای سر را به خوبی درک کرده باشیم و بلد باشیم که چگونه می توانیم تایروئید خود را تیلت کنیم به درک خوبی از صدای سر رسیده ایم .
پس ما تا تیلت کردن یا بالا بردن تایروئید را یاد نگیریم و سهم صدای سر در صدای میانی را بخوبی یاد نگیریم نمی توانیم صدای اوج یا صدای میانی در آموزش خوانندگی را به خوبی تولید کنیم.
وقتی ما از صدای سینه شروع به خواندن کرده ایم و به سمت صدای سر حرکت می کنیم باید بتوانیم بخوبی رجیستر صوتی را عوض کنیم و با سادگی و سبکی به صدای سر برسیم.
بصورت کلی وقتی به نتهای بالا می رسیم حنجره منقبض می شود و مقداری بالا می آید . ما با تمرین هایی باید به حنجره یاد بدیم که منقبض نشود و بالا نرود.
کار دیگری که باید بکنیم این است که در صحبت کردن هم در جایگاه صدای سر و صدای اوج یا صدای میانی صحبت کنیم تا به مرور زمان حنجره به این مدل صداسازی هم عادت کند.
پس برای درک صدای اوج یا صدای میانی در آموزش خوانندگی حتماً باید صدای سر را به خوبی درک کرده باشیم.
حتماً حواسمان باشد که صدای میانی را باید در بدنمان کشف کنیم و آن را درک کنیم و به حافظه ی عضلانی بسپاریم.
به همین دلیل رسیدن به یک صدای اوج یا صدای میانی زمانبر است و حتی شاید تا سالها بطول انجامد.
تمرین صدای سر
حتماً این را خیلی شنیدین که طرف صداشو انداخته تو سرش این ضرب المثل کنایه از تشدید و زنگدار شدن صدا داشته و دارد که برای داد و بیداد و دعوا و ناراحتی استفاده می شود و اشاره ی مستقیم به هدویس دارد.حالا میخوایم بدونیم چجوری می توان هدفمند هد ویس با کیفیت را ابتدا پیدا کنیم و سپس تولید کنیم.
پیدا کردن صدای سر، به عنوان یک رجیستر، برای بسیاری از خوانندگان واقعا سخت است.به این دلیل که خارج از محدوده ی صدای حرف زدن ما است و ما به آن کمتر عادت داریم.پیدا کردن صدای سینه بسیار راحت تر است زیرا درست در آن منطقه صحبت می کنیم. اغلب اوقات، ما احساس می کنیم که نمی توانیم صدای سر را کنترل کنیم یا با آن بخوبی آواز بخوانیم. بسیاری از خوانندگان در مورد اجرای نتهای بالا در صدای سر وحشت دارند زیرا معمولاً اجرای نتهای اوج و بالا در هدویس بمانند راه رفتن در لبه ی تیغ است و هر لحظه امکان دارد خطا کنیم و کنترل صدا از دست ما خارج شود و فالش شویم.
برای پیدا کردن صدای سینه و هد ویس درک تفاوت آنها کافی است هنگام اجرای صدای سینه دستمان را روی سینه و سپس پشت گردن و روی سر و کناره های سر قرار بدهیم و ببینیم که هنگام اجرای صدای سینه همه ی این نواحی لرزش دارند ولی وقتی هد ویس اجرا می کنیم فقط پشت گردن و روی سر احساس لرزش داریم.
یادمان باشد صدای هد ویس بالای لب و دهن رزونانس می کند.
در ادامه چندین مثال از هد ویس عنوان میشه تا با تقلید اونها بتونین درک خوبی از هدویس و سینه پیدا کنید.
مثلاً وقتی می خواهیم به یک کودک و یک حیوان خانگی محبت کنیم صدای ما به احتمال زیاد به سمت هدویس می رود.(چطوری عمو؟چطوری قربونت برم؟)
تقلید صدای گرگ و شغال هم درک خیلی خوبی از هدویس به ما می دهد.
حکایت دزد آمدن و تلاش برای خبردار کردن خواهرت از دزد با دهان بسته و استفاده از صدای سر
صدای آژیر در اوردن هم کمک می کند البته با استفاده از مصوت ای در آژیر و همچنین مصوت اوووو در آژیر خیلی کمک میکنه.
همون صدای دزد را یهو دهانمان را باز می کنیم و به صدای سر می رسیم.
حالا از روی صدای آژیر میریم به صدای خنده با دهان در حالت افقی باز و با این کار نرم کاممان را به بالا می بریم و کمک می کنیم صدا بیشتر به سمت سر برود.
صدای قطره آب کمک می کند صدای سر و پیدا کنیم صدای جیغ زدن خود صدای سر هستش.
خانمها خیلی راحت تر و بهتر می توانند جیغ بزنن چون در محدوده ی صدای سر بیشتر صحبت می کنن و ارتعاش در سر آنها بیشتر هستش.
در صدای سینه کل عضلات و لبه های تارهای صوتی و عضلات پشتیبان آن درگیر تولید صوت هستند ولی در صدای سر فقط لبه های تارهای صوتی درگیر تولید صوت هستند.
باید یادمون باشه که پیدا کردن و تقویت کردن صدای سر یه پروسه ی دو ساعته پنج روزه نیست و باید تمرین هاش رو مداوم هر روز چند بار انجام بدیم تا بشینه رو بدنمون.
قبل از طرح این سه تمرین باید حتماً اینو باز یادآوری کنم که تقلیدصدا چقدر برای فراگیری آواز مهم هست پس سعی کنید که هرگونه صدا رو در اطرافتون تقلید کنید تا مهارتهای عضلانی حنجرتون بالا برود.
فالستو چیست
صدای فالستو صدای سری هست که از بین تارهای صوتی در این حالت هوای بازدم بیشتر رد می شود ولی در صدای سر تارهای صوتی بسته تر است و در بازدم هوای کمتری خارج می شود.
کافه آواز ، همراه همیشگی شما در آواز.
آدرس وب سایت :
cafeavaz.com
آدرس کانال یوتیوب :
@cafeavaz
شماره تماس :
۰۹۳۵۱۷۵۱۸۵۵
جهت عضویت در گروه آموزشی رایگان تلگرامی کافه آواز به شماره بالا پیام دهید.
اگر دنبال آموزش آواز سنتی رایگان یا کلاس صداسازی و همینطور شناخت انواع اموزش اواز خوانی ، تحریر و اینکه چگونه اوج بخوانیم، تمرین صدای سر و یا صدای فالستو چیست هستید ،با این آموزش تخصصی ، همراه ما باشید.
اولین موضوع در یادگیری ، این است که به چه کسی گوش می دهیم ، شخصی که میخواهیم از او آموزش ببینیم باید چیزی که می خواهیم را داشته باشد و روزی هم از سطح ما شروع کرده باشد ، یعنی اگر میخواهیم قلهی آواز و خوانندگی را فتح کنیم ، دنبال کسی می رویم که از نقطه و سطحی که ما هستیم شروع کرده باشد و اکنون هم قله آواز و خوانندگی رو فتح کرده باشد.
استاد مهدی هدایی، موسیقی، آموزش آواز و اجراها
وی کارشناس موسیقی از دانشگاه سوره ، خواننده ی سابق ارکستر مجلسی تهران و خواننده اپرای حافظ بوده است و اجرا در ایران و نقاط مختلف دنیا داشته که در ادامه به معرفی خواهیم پرداخت و همچنین در کارنامه خود آثاری برای تیتراژ فیلمها و سریال های مختلف سینما و تلویزیون داشته است ، از ۷ سالگی خواندن را شروع کرد و از محضر اساتید بسیاری در آواز بهره برد.
صداسازی مدرن را سالها پیش شروع کرد و با متدهای مختلف صداسازی روز جهان مانند SOVT و CVT و EStill آشنایی پیدا کرد تا این یادگیری منجر به آشنایی او با شاگرد معلم بزرگ صداسازی جهان گری کتونا شد و پس از گذراندن دوره های مختلف آموزش صداسازی زیر نظر این معلم فوق العاده شروع به آموزش صداسازی مدرن جهان بصورت آنلاین و حضوری کرد.
بخشی از کارنامه هنری ایشان :
اجرا در سراسر دنیا مثل فلورانس و میلان ایتالیا، سالن ده هزار نفری مسکو ، دانشگاه موسیقی مسکو ،ملبورن استرالیا ، آفریقای جنوبی و …
تیتراژ سریال ها و فیلم های تلویزیون :
سریال سی امین روز
جنگ نوروز ۹۰ با رضا رشید پور
سریال زندگی زیباست
فیلم کیلومتر ۱۴
فیلم بی رویا
فیلم کابوس با نقاب رویا
برنامه ی شب از خورشید پر میشه
فیلم تلویزیونی آخرین عاشق
برخی اجرا های با ارکستر بزرگ که از رادیو پخش می شوند :
هموطن
همای رحمت
نگارستان دنیا
تشنگی
او همچنین فضای آموزش و تمرین تعاملی برای آموزش آواز به صورت رایگان ایجاد کرد به نام کافه آواز تا همه افراد بتوانند به راحتی آموزش ببینند ، بخشی از آموزش های او رو با هم مرور می کنیم ، البته برای دسترسی به ویدیو ها و متن کامل حتما به سایت و یوتیوب Cafe avaz مراجعه کنید و همینطور تمرین ها و آموزش ها رو زیر نظر مربیان کافه آواز انجام بدین .
آموزش آواز سنتی رایگان
برای آموزش آواز اول باید بریم تئوری موسیقی یاد بگیریم؟ریتم خوانی یاد بگیریم؟آموزش آواز رو از کجا شروع کنیم؟سلفژ دقیقاً چه کمکی به آموزش آواز می کند؟
اگر من می خواهم تلفیقی و فیوژن کار کنم اول باید برم ردیف سنتی یاد بگیرم؟آموزش آواز رو از کجا شروع کنیم؟
برای پاسخ به این سوالها با یک داستان این موضوع رو می شود بهتر بیان کرد.
من سه تا ماشین دارم که با هر سه میتوانم از نقطه ی آ به نقطه ی ب برسم هر سه ماشینهای عالی هستند.
یکی پورشه یکی مرسدس یکی هیوندای ، ولی وقتی می خواهم شروع به حرکت کنم متوجه می شوم که این ماشینها موتور ندارند. نیرویی برای حرکت ندارند.
موتور و نیروی اصلی حرکت من در مسیر سبکهای مختلف آوازی علم روز صداسازی است . من وقتی صداسازی بلد هستم که بتوانم خوب تنفس را در آواز درک کنم. بتوانم خوب ساپورت داشته باشم. بتوانم صدای میانی و میکس صدای سر و صدای سینه ی پرقدرت و منعطفی داشته باشم.در زبان و فکم اختلال نداشته باشم و رزونانسهای سر و صورت را به خوبی بشناسم.
اینها موتور قدرتمند من برای حرکت در آموزش آواز زیر نظر یک مربی صداسازی متبحر است.
دوستان عزیزم در سلفژ معلم به شما می گوید از نت دو پرش کن به نت سل بالاتر ولی وقتی صدای شما توان برای پرش و حرکت نداشته باشد سلفژ هم نمی تواند کمکی به شما بکند.
کلاس صداسازی رایگان کافه آواز
توان و موتور حرکت و نیروی اصلی در آموزش آواز، صداسازی نوین است.چه شما بخواهید خواننده ی سنتی بشوید چه قاری قرآن چه مداح چه هوی متال.
وقتی موتور خوبی طراحی کرده باشیم می توانیم ازین توان برای چرخش و استفاده در سبکهای مختلف آوازی استفاده کنیم و سبکهای مختلف را امتحان کنیم و پرسشگر باشیم.
در اینترنت مطالب بسیار زیادی وجود دارند که خیلی از آنها بسیار خوب هستند ولی همزمان بسیار مطالب غیر مفید در مورد آموزش آواز وجود دارد پس باید با دقت معلم صداسازی و آواز خوب را پیدا کنیم؟
از کجا بفهمیم یک معلم آموزش آواز خوب است یا نه؟
جواب ساده است معلم صداسازی حتماً باید خودش خواننده ی خوبی باشد یا در حرف زدنش اختلال زیادی نداشته باشد .
“کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی”
اگر کسی نتواند اختلالات صوتی خود را برطرف کند چگونه می تواند به دیگری آموزش بدهد؟
آموزش انواع آواز ایرانی در کافه آواز
آواز سنتی یکی از پر مغز ترین و بهترین موسیقی های جهان است که از نگاه استاد هدایی شاید پیچیده ترین و سخت ترین آواز جهان نیز باشد.
مخرج صوتی آواز سنتی بسیار متنوع است . یکی از محبوب ترین ها مود آوازی کربینگ است و دیگری مود اوردرایو است.
به عنوان مثال وقتی یک بچه نق می زند و ناله می کند و چیزی می خواهد مود صدای کوربینگ دارد و می گوید مامان مامان من پفک میخوام مثلاً.
همین لحن و ناله در آواز سنتی بسیار کاربرد دارد.مود آوازی اور درایو ولی قدرت مند و محکم است و شدت صوتی آن از ۱۰ نمره به صورت پیش فرض بین ۷ تا ۱۰ می باشد یعنی متال بیشتری دارد در حالی که کربینگ شدت صوتی بین ۴ تا ۷ دارد و متال کمتری دارد.
مود اوردرایو را عموماً در آواز همایون شجریان می شنویم که در آن نرم کام تخت است ولی در کربینگ نرم کام گنبدی و لیفت است.
استاد شجریان مود اوردرایو و کوربینگ و اج ترکیبی می خواند.
بر مبنای سبک و لحن آوازی که به عنوان الگو انتخاب می کنند فرم دهان و مود آوازی مربوطه را انتخاب می کنند و با تقلید از آن خواننده ی محبوب آواز خود را به آن نزدیک می کنند.
بصورت عمومی فرم دهان و فرم نرم کام و فرم رزوناتورها بسیار تاثیرگذار است در نوع آوازی که در ابتدا برای آموزش آواز سنتی از مبتدی تا پیشرفته انتخاب می کنیم .
در اکثر سبکهای محبوب آواز سنتی ایران فرم دهان مخروطی است و انگار قاعده ی این مخروط جلوی دهان شماست و مثلثی آن داخل دهان است و نرم کام لیفت و گنبدی است و بجای آآآآ تیز عموما یک ااوووو پشت آواز سنتی قرار دارد.
آموزش آواز دشتی
آواز دشتی شاید یکی از مهمترین نغمه ها در بین دستگاهها و آوازهای مختلف موسیقی ایرانی باشد .
شاید بالای ۹۰ درصد از بهترین و برجسته ترین آهنگهای جاودانه ی موسیقی ایران در دو آواز دشتی و آواز اصفهان ساخته شده اند.
ویژگی بارز دشتی حزن آلود و غم انگیز بودن بسیار آن است . الگو و فرمول شناسایی این آواز را شاید بتوان نغمه ی سوگ بر سر مزار و یا فراق یک عزیز در نظر گرفت . یعنی عموماً غمناک ترین آوازی که بر سر مزار عزیزان می شنویم آواز دشتی و دشتستانی است.
فرم آموزش آواز دشتی
فرم دهان در آواز دشتی عموماً مخروطی است و نرم کام ما لیفت یا بالاست.
باید دقت کنیم که برای شناخت بهتر آواز دشتی لازم است که کلیه ی فواصل و نغمه های گام یا مایه یا تنالیته ی دشتی را هم در پایین و هم در بالای آن به خوبی بلد باشیم.
برای فراگیری بهتر آواز دشتی لازم است بدقت آهنگهای مختلف دشتی را وقتی می شنویم تحلیل کنیم و فواصل قبلی و بعدی گام را پیش بینی کنیم تا این نغمه و آواز بخوبی در روح و جان ما نفوذ کند.
آموزش چه چه زدن
خیلی از معلمهای آواز و صداسازی قدیم می گویند استعداد تحریر آواز سنتی یا چه چه مادرزادی است و بعضی صداها می توانند تحریر آواز سنتی را اجرا کنند و بسیاری دیگر نمی توانند. در حالی که این تفکر اشتباهی است و از نگاه استاد هدایی در کافه آواز همه با استفاده از تمرینهای صداسازی می توانند تحریر آواز سنتی ایرانی را فرا بگیرند.
تحریر آواز سنتی از دو مود آوازی و دو صدای مختلف تشکیل شده است. در تحریر آواز سنتی صدای سینه بلافاصله به سمت صدای فالستو می رود و بر می گردد و این می شود تحریر آواز سنتی ایرانی.
برای تصویر سازی بهتر فرض کنید ما در مسیر حرکت می کنیم و یک کوه نوک تیز سر راهمان قرار می گیرد و آن کوه تحریر آواز سنتی است که با تغییر مود صدای سینه به صدای سر اجرا می شود .
تحریر آواز سنتی برای مبتدیان
برای تحریر آواز سنتی شما باید یاد بگیرید با سه کشش آآآآ یییییییی اووووو تحریر تکی بزنید و اصلاٌ نگران نباشید اگر صدای شما مسخره به نظر بیاید ولی تمرین کنید و آن را پیدا کنید و به مرور زمان این تحریر بسیار عمیق و نوک تیز صیقل خورده و نوک آن تبدیل به تپه می شود و می توانیم آنرا با سرعت و زیبایی دلخواه اجرا کنیم.
پس ابتدای کار عجله نکنید و سعی کنید تحریر آواز سنتی ایرانی را کند و عمیق یاد بگیرید و سپس سرعت را بالا برده و از عمق آن بکاهید.
از بم صدا شروع می کنیم با کشش آآآآآ تحریر تکی نوک تیز می زنیم تا جایی که نفس داریم کشش را ادامه می دهیم و سپس یک نت بالاتر می رویم و همینطور تا صدای میانی و اکتاو چهارم پیانو تا مثلاً فا و سل پیش می رویم و بعد به سراغ کشش یییییی می رویم و تمام این مراحل را در آن نیز اجرا می کنیم یعنی با سرعت از صدای سینه به صدای فالستو می رویم و بر می گردیم.
بعد از یییی به سراغ اوووو می رویم و تکی تحریر را تمرین می کنیم.
بعد از انجام تکی سه کشش، به سراغ تحریر دوتایی می رویم و در حالت دوتایی هم با هر سه کشش تمرین می کنیم.
باید ساپورت و تنفس خوبی برای اجرای این تحریرها داشته باشیم .
انواع تحریر در آواز سنتی
تحریر آواز سنتی تشکیل شده از تغییر سریع رجیستر صدای سینه به صدای فالستو در صدای سر . این حالت و مود آوازی را می بایست در بدنمان کشف کنیم.
شما دو صدا را برای درک بهتر تحریر آواز سنتی تقلید کنید. یکی صدای آژیر آمبولانس و یا صدای آقا قیمت در برنامه دورهمی مهران مدیری
این صداها دقیقاً همان حالت تحریر را دارند و با تقلید آنها می توانیم حالت آن را در بدن بهتر کشف کنیم.
تحریر آواز سنتی برای گرم کردن و یا برای آمادگی قبل اجرا باید با عمق زیاد اجرا شود . یعنی حتماً می بایست با یک کوه نوک تیز در تحریر مواجه باشیم.
باید در نظر داشته باشیم که سالیان زیادی طول می کشد تا تحریر پخته شود و به خوبی اجرا شود ولی جریان خروجی هوا در کنترل تحریر آواز سنتی بسیار تاثیر گذار است.
برای تحریر آواز سنتی با احساس و اثرگذار حتماً با باز بودن پشت گلو و مخروطی بودن دهان و همچنین فرم دهان و نزدیک بودن مصوت ها به اُ دقت می کنیم .
شگرد تحریر یییی در آموزش آواز سنتی چگونه است؟
چرا تحریر یییی انقدر سخت است؟
همیشه در آواز یکی از سخترین کارها اجرای مصوت ییی و یا زدن تحریر ییی هست که برای اجرای آن یک شگرد ساده در این مقاله عنوان می گردد.
بدلیل اینکه در اجرای تحریر ییی تمام تارهای صوتی درگیر می شوند و در اجرای آن فضا برای رزونانس کمتر می شود اجرای آن بسیار سخت است.
برای اجرای آن می بایست که نوک زبان را پشت دندان پایینی قرار دهیم و وسط زبان به وسط دندانهای بالایی برخورد داشته باشد.
در کنار این کار می بایست نرم کام مان را هم لیفت کنیم و پشت حلق مان را باز کنیم.
هر چقدر هنگام دم سقف دهانمان بیشتر خنک شد بدین معنی است که پشت حلق را بیشتر باز کرده ایم.
با انجام همین کار شما راه حل تحریر “یییی” در آموزش آواز سنتی را فرا گرفته اید،برای یادگیری عملی حتما ویدیو های کافه آواز رو تماشا کنید و از مربیان حاضر در گروه تلگرامی استفاده کنید.
چگونه اوج بخوانیم
آسانترین روش پیدا کردن صدای اوج یا صدای میانی در آموزش خوانندگی این است که ابتدا جایگاه صدای سر را به خوبی پیدا کنیم و بشناسیم.
بزرگترین اشتباهی که هنرجویان عزیز می کنند این است که تصور می کنند باید صدای سینه را بالا بکشند و صدای اوج یا صدای میانی را اجرا کنند ، در حالی که این کاملاً اشتباه است.
اگر ما جایگاه صدای سر را به خوبی درک کرده باشیم و بلد باشیم که چگونه می توانیم تایروئید خود را تیلت کنیم به درک خوبی از صدای سر رسیده ایم .
پس ما تا تیلت کردن یا بالا بردن تایروئید را یاد نگیریم و سهم صدای سر در صدای میانی را بخوبی یاد نگیریم نمی توانیم صدای اوج یا صدای میانی در آموزش خوانندگی را به خوبی تولید کنیم.
وقتی ما از صدای سینه شروع به خواندن کرده ایم و به سمت صدای سر حرکت می کنیم باید بتوانیم بخوبی رجیستر صوتی را عوض کنیم و با سادگی و سبکی به صدای سر برسیم.
بصورت کلی وقتی به نتهای بالا می رسیم حنجره منقبض می شود و مقداری بالا می آید . ما با تمرین هایی باید به حنجره یاد بدیم که منقبض نشود و بالا نرود.
کار دیگری که باید بکنیم این است که در صحبت کردن هم در جایگاه صدای سر و صدای اوج یا صدای میانی صحبت کنیم تا به مرور زمان حنجره به این مدل صداسازی هم عادت کند.
پس برای درک صدای اوج یا صدای میانی در آموزش خوانندگی حتماً باید صدای سر را به خوبی درک کرده باشیم.
حتماً حواسمان باشد که صدای میانی را باید در بدنمان کشف کنیم و آن را درک کنیم و به حافظه ی عضلانی بسپاریم.
به همین دلیل رسیدن به یک صدای اوج یا صدای میانی زمانبر است و حتی شاید تا سالها بطول انجامد.
تمرین صدای سر
حتماً این را خیلی شنیدین که طرف صداشو انداخته تو سرش این ضرب المثل کنایه از تشدید و زنگدار شدن صدا داشته و دارد که برای داد و بیداد و دعوا و ناراحتی استفاده می شود و اشاره ی مستقیم به هدویس دارد.حالا میخوایم بدونیم چجوری می توان هدفمند هد ویس با کیفیت را ابتدا پیدا کنیم و سپس تولید کنیم.
پیدا کردن صدای سر، به عنوان یک رجیستر، برای بسیاری از خوانندگان واقعا سخت است.به این دلیل که خارج از محدوده ی صدای حرف زدن ما است و ما به آن کمتر عادت داریم.پیدا کردن صدای سینه بسیار راحت تر است زیرا درست در آن منطقه صحبت می کنیم. اغلب اوقات، ما احساس می کنیم که نمی توانیم صدای سر را کنترل کنیم یا با آن بخوبی آواز بخوانیم. بسیاری از خوانندگان در مورد اجرای نتهای بالا در صدای سر وحشت دارند زیرا معمولاً اجرای نتهای اوج و بالا در هدویس بمانند راه رفتن در لبه ی تیغ است و هر لحظه امکان دارد خطا کنیم و کنترل صدا از دست ما خارج شود و فالش شویم.
برای پیدا کردن صدای سینه و هد ویس درک تفاوت آنها کافی است هنگام اجرای صدای سینه دستمان را روی سینه و سپس پشت گردن و روی سر و کناره های سر قرار بدهیم و ببینیم که هنگام اجرای صدای سینه همه ی این نواحی لرزش دارند ولی وقتی هد ویس اجرا می کنیم فقط پشت گردن و روی سر احساس لرزش داریم.
یادمان باشد صدای هد ویس بالای لب و دهن رزونانس می کند.
در ادامه چندین مثال از هد ویس عنوان میشه تا با تقلید اونها بتونین درک خوبی از هدویس و سینه پیدا کنید.
مثلاً وقتی می خواهیم به یک کودک و یک حیوان خانگی محبت کنیم صدای ما به احتمال زیاد به سمت هدویس می رود.(چطوری عمو؟چطوری قربونت برم؟)
تقلید صدای گرگ و شغال هم درک خیلی خوبی از هدویس به ما می دهد.
حکایت دزد آمدن و تلاش برای خبردار کردن خواهرت از دزد با دهان بسته و استفاده از صدای سر
صدای آژیر در اوردن هم کمک می کند البته با استفاده از مصوت ای در آژیر و همچنین مصوت اوووو در آژیر خیلی کمک میکنه.
همون صدای دزد را یهو دهانمان را باز می کنیم و به صدای سر می رسیم.
حالا از روی صدای آژیر میریم به صدای خنده با دهان در حالت افقی باز و با این کار نرم کاممان را به بالا می بریم و کمک می کنیم صدا بیشتر به سمت سر برود.
صدای قطره آب کمک می کند صدای سر و پیدا کنیم صدای جیغ زدن خود صدای سر هستش.
خانمها خیلی راحت تر و بهتر می توانند جیغ بزنن چون در محدوده ی صدای سر بیشتر صحبت می کنن و ارتعاش در سر آنها بیشتر هستش.
در صدای سینه کل عضلات و لبه های تارهای صوتی و عضلات پشتیبان آن درگیر تولید صوت هستند ولی در صدای سر فقط لبه های تارهای صوتی درگیر تولید صوت هستند.
باید یادمون باشه که پیدا کردن و تقویت کردن صدای سر یه پروسه ی دو ساعته پنج روزه نیست و باید تمرین هاش رو مداوم هر روز چند بار انجام بدیم تا بشینه رو بدنمون.
قبل از طرح این سه تمرین باید حتماً اینو باز یادآوری کنم که تقلیدصدا چقدر برای فراگیری آواز مهم هست پس سعی کنید که هرگونه صدا رو در اطرافتون تقلید کنید تا مهارتهای عضلانی حنجرتون بالا برود.
فالستو چیست
صدای فالستو صدای سری هست که از بین تارهای صوتی در این حالت هوای بازدم بیشتر رد می شود ولی در صدای سر تارهای صوتی بسته تر است و در بازدم هوای کمتری خارج می شود.
کافه آواز ، همراه همیشگی شما در آواز.
آدرس وب سایت :
cafeavaz.com
آدرس کانال یوتیوب :
@cafeavaz
شماره تماس :
۰۹۳۵۱۷۵۱۸۵۵
جهت عضویت در گروه آموزشی رایگان تلگرامی کافه آواز به شماره بالا پیام دهید.